Subjek : Bahasa Melaysia
Kelas : 3M
Bilangan murid : 30 orang
Tarikh : 25-10-2011 (Selasa)
Masa : 10.20 am – 10.50 am
Tema : Aktiviti Di Sekolah
Tajuk Pelajaran : Kata Ganda
Objektif : Pada akhir pengajaran, murid dapat :-
1. Membezakan dan memahami kata ganda penuh.
2. menyebut dua daripada kata ganda yang telah belajar.
Fokus Utama : 6.2 membaca dan mengenalkan pasti pelbagai genre penulisan.
Fokus Sampingan : 8.2 membina dan menulis ayat tunggal dan ayat majmuk dalam sesuatu penulisan teks tentang sesuatu tajuk.
Sistem Bahasa :-
(a) Tatabahasa : kata ganda penuh
(b) Kosa Kata : biri, kupu, kuda, rama, tupai
Ilmu : Pendidikan Moral
Nilai : Jimat cermat, menjaga kebersihan diri/makanan, menjaga keselamatan diri.
Kemahiran Bernilai Bertambah : BCB : Mencatat nota KB : mengumpul
TKP : (a) Interpersonal
(b) Verbal linguistik
Pengetahuan sedia ada : Murid-murid telah mempelajari kata ganda penuh dalam pelajaran
tahun 2.
ABM & BBM : (a) kad kata ganda penuh
(b) computer
(c) LCD/ Projektor
(d) Powerpoint
(e ) kotak Kecil & nombor 1-4
Langkah & Masa | Isi Pelajaran | Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran | Catatan |
Set Induksi ( ± 5 minit) | - mencabut nombor dan membuka kad tersebut yang mengandungi kata ganda penuh dan membacanya. | 1. Guru memanggil 4 orang murid tampil ke depan kelas dan membuat cabutan. 2. Murid mencabut nombor satu dan membuka kad nombor satu dan murid yang mencabut nombor dua dan membuka perkataan dua dan seterusnya. 3. Guru meminta murid membaca kad yang ditunjukkan dengan sebutan betul. 4. Guru merumus isi pelajaran hari ini. | Kad kata ganda penuh Kotak kecil nombor 1-4 |
Perkembangan Langkah 1 ( ± 4 minit) | Tatabahasa : Kata Ganda(merujuk powerpoint) | 1. Guru menayangkan slide yang berkaitan dengan kata ganda. 2. Guru menerangkan makna kata ganda berdasarkan slide satu deemi satu. 3. Murid dikehendaki membaca maksud kata ganda yang ditunjukkan. | komputer, LCD, projector, powerpoint. |
Langkah 2 ( ± 8 minit) | Tatabahasa : Kata Ganda Penuh | 1. Seterusnya, guru menayangkan salah satu jenis kata ganda iaitu kata ganda penuh. 2. Guru menerangkan makna kata ganda penuh serta contoh-contoh berdasarkan slide. 3. Murid dikehendaki menelitikan maksud dan contoh-contoh kataa ganda penuh yang ditunjukkan. | BBM Powerpoint Nilai murni Jimat cermat, Menjaga kebersihan diri/makanan, Menjaga keselamatan diri. |
Langkah 3 (± 10 minit) | Aktiviti : Kata Ganda Penuh | 1. Guru mengagihkan kertas majung yang telah ditulis kata dasar. 2. Murid diminta menjalankan aktiviti kumpulan, menuliskan kata ganda penuh diatas kertas majung. 3. Kumpulan yang telah siap boleh mempamerkan kertas majung kumpulan di atas papan. 4. Guru berbincang bersama dengan murid. | BBM Kertas majung, pen maker. |
Penutup ( ± 3 minit) | Bersoaljawab Apakah yang kita telah belajar pada hari ini? | 1. Guru tanya murid tentang tajuk hari ini. 2. Murid angkat tangan dan jawab. |
No comments:
Post a Comment